MARHABAN YA MARHABAN

PEWANGI MUNIF HIJJAZ terbaru DI PASARAN (klik)

MAKLUMAT SAHABAT ILMU STORMREADERS (klik gambar)

Wednesday, September 16, 2009

PERINGATAN DARI BARAAH


yang dikejar manusia

Malam tadi dapat peluang bersama sahabat-sahabat bertadarus bersama di masjid. buat aktiviti tambah amal malam-malam penghujung ramadan. Alhamdulillah dapat juga khatam. bukannya khatam bacaan seluruh ayat Al-Quran tu , tapi habis tadarus surah Baraah.- Surah Baraah? - surah apa tu? x- emm itu nama lain bagi surah At Taubah. - oo yeke. x- ye lee. taktau ?

ayat yang ana petik kat bawah ni merupakan ayat yang menceritakan sifat orang munafik, bacalah..

DAN DIANTARA MEREKA ADA YANG TELAH BERIKRAR KEPADA ALLAH. ; SESUNGGUHNYA JIKA ALLAH MEMBERIKAN SEBAHAGIAN KURNIA-NYA KEPADA KAMI, PASTILAH KAMI AKAN BERSEDEKAH DAN PASTILAH KAMI MASUK DALAM GOLONGAN ORANG YANG SALEH (75)
MAKA SETELAH ALLAH MEMBERIKAN SEBAHAGIAN DARI KURNIA-NYA MEREKA KIKIR DENGAN KURNIA ITU DAN BERPALING, DAN MEREKA MEMANGLAH DARI KALANGAN ORANG YANG MEMBELAKANGI (KEBENARAN) (AT-TAUBAH 76)
Ana baca dalam Tafsir Muner tulisan Prof Dr Wahbah Zuhaily. dia cerita kisah sabab nuzul ayat ini tentang seorang sahabat yang didakwa sebagai Tsa'labah bin Abi Hatib yang minta Rasulullah berdoa supaya Allah kurnia harta padanya dan berjanji akan memberi hak kepada yang berhak jika mendapat harta kekayaan, lalu didoakan untuknya hingga jadi jutawan kaya raya hingga lupa solat bersama . dan apabila diminta keluarkan zakat dia perli pemungut zakat hingga menimbul kemarahan Rasulullah. setelah menyesal dia pergi jumpa Rasul untuk tunai zakat tetapi Rasul enggan terima . namun cerita ini tidak benar kata Prof Dr Wahbah. tapi cerita ni masyur dikalangan ahli tafsir namun tidak benar dari pandangan muhaddisin ( Pakar Hadis )sebab Tsa'labah merupakan ahli badar.
Dhahhak kata ; ayat ni turun pada lelaki-lelaki Munafik : Nabtal bin Alharis, Wajad bin qais, dan Muattab bin Qusair.


Ala kulli hal , ini ciri munafik, mereka ikrar masa miskin, masa tak cukup makan, masa takde duit lebih, cita-cita nak sumbang pada fakir miskin, fuqara, orang yang memerlukan dan untuk perjuangan Islam.
bila dah mula berjaya dengan kenaikan gaji,bonus masyuk, naik pangkat, ada kekuasaan, lupa ikrar dan cita-cita
bila dah mula berjaya berniaga, MLM sampai CDM ke, ape ke, sawit dah berladang-ladang, sawah padang luas terbentang, saham syarikat terus berkembang, lupa dah janji nak sodaqah, zakat, sumbangan, derma dan lain-lain, kalau ada pun sekodar je. lagi malang kalau jadi haj bakheel, lebai bakheel, ustaz bakheel, dan yang seangkatan dengan nya.
nauzubillah min zalik. beringat lah wahai tuan yang empunya diri ini.


No comments:

" Sesungguhnya Yang Halal dan Yang Haram Itu Nyata "

AMARAN

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP