MARHABAN YA MARHABAN

PEWANGI MUNIF HIJJAZ terbaru DI PASARAN (klik)

MAKLUMAT SAHABAT ILMU STORMREADERS (klik gambar)

Monday, November 16, 2009

HAI BUMI TELANLAH AIRMU, HAI LANGIT, BERHENTILAH


PETUGAS SEDANG MENYEDIAKAN MAKANAN TENGAH HARI KEPADA MANGSA BANJIR

Semalam ana sempat ikut rombongan melawat mangsa banjir area alor pongsu. masa sampai mereka baru dapat menjamah makanan tengah hari. Nampak mereka sangat berselera dengan jamuan yang ada. walaupun menu biasa, namun suasana baru di tempat penempatan mangsa banjir membuatkan selera bertambah, mentelah lagi makanan agak lewat disiapkan. tapi sebenarnya makanan tidak putus-putus tiba untuk mereka. dari bantuan persendirian, NGO's dan pertubuhan politik masing-masing tunai tanggungjawab membantu manusia dalam kesusahan.

Seramai 397 mangsa banjir dari 103 keluarga ditempatkan di sebuah sekolah berdekatan yang membabitkan 3 kampung.

Suasana yang kurang selesa berbanding di rumah sendiri. namun dalam masa sebegini, mangsa banjir jangan lupakan persoalan agama, soal aurat, percampuran lelaki perempuan luar batasan perlu dijaga.
ingatlah ini juga merupakan ujian Allah.

Renung kembali sejarah banjir pada zaman Nabi Allah Nuh. Nabi Nuh memohon kepada Allah supaya membalas perbuatan kaumnya yang ingkar dan kufur. Lalu Allah perkenankan permintaan dan menurunkan hujan yang lebat dan memerintahkan agar bumu memancarkan air dari segala penjuru, maka terkumpullah air dari langit dan air dari dalam bumi yang menjelma menjadi banjir besar untuk menghancurkan orang yang kafir dan menyelamatkan golongan yang beriman dengan tersedianya bahtera Nabi Nuh.




44. dan (setelah binasanya kaum kafir itu) diperintahkan kepada bumi dan langit Dengan berkata: "Wahai bumi telanlah airmu, dan Wahai langit berhentilah dari curahan hujanmu". dan (ketika itu) surutlah air, serta terlaksanalah perintah (Allah) itu. dan bahtera Nabi Nuh itupun berhenti di atas Gunung "Judi" serta diingatkan (kepada kaum kafir umumnya bahawa): "Kebinasaanlah akhirnya bagi orang-orang Yang zalim".


Doalah seperti firman Allah '' Dan difirmankan , '' Hai bumi,telanlah airmu, dan hai langit (hujan) berhentilah''. surah HUD 44

Ya Allah Selamatkanlah kami dari banjir ini. Ameen

No comments:

" Sesungguhnya Yang Halal dan Yang Haram Itu Nyata "

AMARAN

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP