MARHABAN YA MARHABAN

PEWANGI MUNIF HIJJAZ terbaru DI PASARAN (klik)

MAKLUMAT SAHABAT ILMU STORMREADERS (klik gambar)

Wednesday, October 21, 2009

AROWANA OH KELISA


Arowana high back masih dalam pantang


Arowana setahun lebih

Jumaat lepas ada sahabat ajak pergi ke kolam ikan kelisa di Jabal Ahmar (Bukit Merah). nak buka mulut ikan katanya. buka mulut ikan ? buat tahnik ke? tak! rupanya itulah istilah penternak dan pelabur ikan kelisa bila nak ambil hasil tuaian. proses berjalan dengan penuh debaran, boleh jadi ada hasil, boleh jadi belum lagi, sekor sekor ikan diperiksa mulutnya, semua yang hadir cukup teruja, tambah le tuan punya ikan tu, tak senang berdiri, ke sana kemari tunggu hasil. dah hampir sebelas ekor diperiksa, belum ada tanda. tiba-tiba penyelongkar mulut ikan tu bising sebut " dah terbang-dan terbang. Alhamdulillah itu istilah untuk tanda ada hasil dalam mulut ikan yang dah agak besar. dah keluar kerana diluah oleh "bapanya"( ibu kelisa bertelur dan di eramkan oleh bapanya, baguih bapak kelisa nih)
ada dua ekor yang keluarkan hasil. kira semua dapat 40 ekor, bahagi dua dengan pengusaha. pastu boleh kongsi dengan share partner ikut nilai saham masing-masing. seekor nilai dengan rm 400. RM 400 ? kali lah dengan 20 ekor. itulah hasil tuaian sahabat ana.
berminat? satu kolam nilai 104 000 . kongsi le. untuk beli 10 kelisa betina dan 6 jantan. hasil pertama boleh tuai dlam jangka masa 1 tahun. amacam? teruja?
istikharah dulu

No comments:

" Sesungguhnya Yang Halal dan Yang Haram Itu Nyata "

AMARAN

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP